ANMELDELSE
Jeg læste
Fagre Nye Verden lige efter, jeg havde læst 1984. Det var lidt sjovt for mig i
1984, at det som var hyperfremtid i en fremtidsroman fra 1948, her i 2018 nogle
gange var komisk gammeldags og ikke særlig fremtidsagtigt. Mens jeg læste Fagre
Nye Verden, blev jeg mere og mere irriteret over, alt det, som skulle have
været hyperfremtid, da Aldous Huxley skrev Fagre Nye Verden i 1932, men som
ikke er det her i 2018.
Aldous
Huxleys fremtidsvision er meget anderledes end George Orwells. Det er en meget
hedonistisk verden. Der er vist nok kun et land, og dette lands stat har taget
kontrollen med menneskets reproduktion, som nu foregår i store fabrikker, hvor
menneskefostre gror i flasker, som står på gigantiske samlebånd, hvor
menneskeracen nøje inddeles i samfundets fem eller seks klasser ved hjælp af
kemiske stoffer, som bliver sprøjtet ind i de små fostre. I Fagre Nye Verden
fødes mennesker ikke. De dekanteres.
Menneskets
reproduktion er blevet skilt ad fra menneskets seksualliv. På den måde er sex
kun sjov og nydelse, når beboerne af den fagre nye verden vel og mærke husker
at dyrke sex med den prævention, som det er styret meget magtpålæggende, at
samfundets kvinder bruger. Når mennesker bliver til ved en anonymiseret rugeproces,
er der heller ingen fædre, mødre eller familier. Man bliver voksen i store
opdragelsesfabrikker, hvor børn og unge lærer det, de skal lære for at passe
ind i deres plads i samfundet, som nøje har bestemt, hvor hver enkelt menneske
skal høre til, og hvad dette menneske skal arbejde med.
I den fagre
nye verden tilbeder man Ford, og sproget er renset for Gud på den måde, at alle
gloser, der mindede mennesker om Gud, nu minder mennesker om Ford. Ford ske lov
for eksempel. Det er som om, at den Fagre Nye Verden, i Huxleys hjerne i 1930'erne,
er en blanding af det kapitalistiske samfund med dets samlebånd og det
kommunistiske med dets industrielle planlægning. Ford er som sagt Gud, og i
bogen hedder en af personerne Lenina til fornavn, mens en anden hedder Bernhard
Marx.
Imidlertid
bliver den Fagre Nye Verden forstyrret af en barbar fra et reservat. Han er
født på den gammeldags måde af en kvinde, der for vild på en udflugt og endte i
et indianersamfund, før hun kunne nå at tage sin lovpligtige prævention og
således blev gravid med Johannes, som barbaren hedder. Johannes er vist nok en
slags Johannes Døber. Hele sit liv har han hørt sin mors fantastiske
fortællinger om den Fagre Nye Verden, men da han kommer derud, forekommer denne
verden at være et mareridt for Johannes. Johannes tror på Gud og har læst
Shakespeare. Det er foreteelser, der er forbudte i den fagre nye verden, hvor
folk kun skal tage soma eller nyde triviel underholdning, når de føler ubehag
eller smerte. Bibelen og Shakespeare er forbudte, og Johannes forstyrrer den
fagre nye verden med sin belæsthed.
Det ender
skidt; vist nok både for Johannes og Den Fagre Nye Verden.
Jeg kedede
mig en smule, mens jeg læste denne klassiker. Jeg ved ikke rigtigt hvorfor. Jeg kom
dog til at tænke på en ting. Efter endt læsning af de to fremtidsdystopier,
1984 og Fagre Nye Verden, står det mig klart, at både George Orwell og Aldous
Huxley har forestillet sig en fremtidstotalitarisme, hvor så forskellige
fænomener som sex og historisk bevidsthed er under styrets kontrol. Hvis de to
forfattere har ret, gælder det om, at samfundet har en så kritisk og fri
historieforskning som overhovedet mulig, hvis vi altså skal bevare et frit
samfund. Man kan også sige, at de forfattere er enige om, at et totalitært
samfund kendetegnes ved, at regimet gerne vil styre den menneskelige
reproduktion. Der kan vi så sige, at samfundet skal lade være med at blande sig
i, hvem der får børn med hvem.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar