fredag den 11. maj 2012


Hitler argumentet, Bitterfissen, cyberspace og min næste næste

af
Peder Kjærsgaard Roulund



Er det næste menneske, jeg møder på nettet min næste eller kun næsten min næste?
Når der foregår en diskussion på nettet, kan det nogle gange gå hårdt for sig. Somme tider bruger en ivrig netdebattør det såkaldte hitler argument. Det går ud på, at ham, man er uenig med, dybest set er nazist og mener det samme som Hitler.
På forskellige netfora sker det også, at mennesker opretter en falsk profil, og så kan de rigtigt begynde at svine andre til. For nylig huserede en anonym blogger med navnet ”Bitterfissen” i det danske internetmiljø med sine betragtninger, hvor i vedkommende hældte adskillige skidtspande udover kendte danskere.
Jeg elsker at være på Facebook, og jeg synes, at det er meget interessant at følge med i livets gang i verden via nettet. Jeg kan dog ikke lade være med at spørge mig selv om, hvorfor tingene nogle gange går så meget amok på nettet. Hvorfor kan en netdebat lige pludseligt blive så voldsom, at ens modstandere skal have skudt et åndeligt slægtsskab med Adolf Hitler i skoene? Hvorfor gemmer kujonagtige eksistenser sig nogle gange bag anonymitet eller lidet flatterende navne som ”Bitterfissen”?
Jeg tror, at det er fordi ansigtet er væk. Og så er det let at glemme, at der faktisk befinder sig et ægte menneske et sted derude i cyberspace.
Man skal elske det næste menneske, man møder, og med ”næsten” mener vi som regel et konkret menneske. Men ham jeg møder igennem den lille ledning i væggen ud til bredbåndet er jo faktisk lige så virkeligt et menneske som hende, jeg møder i Brugsen. Hver især er de virkeligt min næste – Ikke kun næsten – Og jeg skal elske min næste som mig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar