Hundredekronersedlen,
femkronermønten og alle de andre rede penge, vi går rundt med, udgør fem eller
seks procent af alle de penge, som bruges i Danmark. Resten af pengene er på
vores dankort og i vores netbanker, og vi ser dem kun som tal og posteringer på
pc’eren eller på vores smartphone. Pengene er i alt vores elektronik.
Og pengene
bliver til ved, at bankerne låner pengene ud til dig og mig, som køber huse,
biler og andre varer for pengene, som på den måde rejser rundt og på et
tidspunkt lander på lønkontoen hos os.
Samfundsøkonomien
i dag bygger altså på gæld, og det kan man mene mange ting om, og det skal jeg
ikke trætte dig med her. Blot skal jeg konstatere, at gælden fylder i vores
pengesystem på en meget mere grundlæggende måde, end vi til hverdag går rundt
og tror.
Men faktisk
er det vel også sådan, at gælden fylder i forholdene mellem vore medmennesker
og enhver af os.
Man får ikke
en bajer, uden at gi’ en tilbage. Du skylder mig en tjeneste. Jeg kommer til
Tante Odas fødselsdag, for det synes jeg, jeg skylder hende.
I forhold
til vore medmennesker er der så at sige også valuta på spil. Måske er det
derfor, at vi er mange mennesker, som har svært ved at bede om en tjeneste, for
så kommer man jo til at skylde. Det, man skylder, skal betales tilbage før
eller siden.
Og hvis jeg
så kommer til at pådrage andre mennesker skade eller smerte, så har jeg en
skyld, der skal betales tilbage ved angeren eller erstatningen eller begge dele.
Lige nu hvor
jeg skriver det, du læser, kan jeg ikke lade være med at tænke, at du tænker,
at vi nu skal der hen, hvor mennesket har en stor skyld, som Jesus betaler på
korset, og ja tanken er nærliggende.
Men jeg vil
egentlig et andet sted hen. For ja! Sandt er det. Mennesker står i gæld
pengemæssigt, eksistentielt og på andre måder, som jeg ikke lige kan regne ud
nu.
Men når vi
kigger på historierne om Jesus, ser det ud som om, at mennesker får en uudtømmelig
konto af goodwill, når de møder Vor Herre.
De kan komme
til ham som eksistentielle bankerotter. Men hos Jesus er der en ny begyndelse.
Gælden bliver eftergivet. Tænk bare på Johannesevangeliets kvinde, som
egentligt skulle stenes men får et nyt liv i frihed. Eller hvad med Zakæus, som
var så hadet, at han blev mobbet op i et træ, hvorfra han så oplevede, at Jesus
inviterede sig selv hjem til middag hos ham.
Gælden,
skylden og det at skylde er et uomgængeligt vilkår for os mennesker, men i
Jesus er der kærlighed nok til, at mennesker kan leve resten af måneden, ja
resten af livet uanset hvor lidt, der er på bankens og eksistensens konti.
Og ja! Jesus
bliver en gang i mellem vred. Jesus bliver vred på dem, der er så sikre på, at
de har så meget plus på alle deres livs konti, at mennesker og selv Gud har
uendelig meget gæld til dem.
Forlad os
vor skyld. Giv os en ny begyndelse i visheden om, at vi er afhængige af hende
ved siden af os og af Gud.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar