lørdag den 3. marts 2018

EVA, ADAM, SLANGEN, GUD, SKURKE OG HELTE (Essay fra 2011)




Slangen var det snedigste af alle de vilde dyr, Gud Herren havde skabt, og den spurgte kvinden: »Har Gud virkelig sagt, at I ikke må spise af træerne i haven?« v2  Kvinden svarede slangen: »Vi må gerne spise af frugten på træerne i haven, v3  men frugten på det træ, der står midt i haven, har Gud sagt, at vi ikke må spise af og ikke røre ved, for ellers skal vi dø.« v4  Men slangen sagde til kvinden: »Vist skal I ikke dø! v5  Men Gud ved, at den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver som Gud og kan kende godt og ondt.«[i]

 

Formålet med forbuddet mod at spise af frugten på træet er, at mennesket ikke må lære at kende, hvad der er godt og, hvad der er ondt. Når man ikke kan definere, hvad der er godt og ondt, kan man ikke se meningen. Måske kan man sige, at meningen er gemt hos en højerestående magt, når man ikke har adgang til meningen, fordi man ikke har ret til at kende godt og ondt.

Måske kan man dog sige, at det er sundt for mennesket ikke at kunne se meningen, når en mand eller en kvinde står overfor livsvilkår, som ikke lader sig ændre, eller som man kun vanskeligt kan gøre noget ved.

På den anden side forekommer det mig, at mange af de sidste 300 års kulturkampe i Vesten har haft det udfald, at love, regler og bestemmelser skal give mening. Det betyder, for mig at se, at normerne skal kunne stå i forbindelse med begreber som ”retfærdighed” og ”fornuft” i samfundets konkrete liv. Det er ikke nok, at en lov er givet af kongen, eller at ”Gud har sagt det”, sådan som vi hører Eva sige til slangen i syndefaldsberetningen i det gamle testamentes kapitel 3.

Når man læser syndefaldsberetningen, kan man spørge: ”Er slangen en skurk eller en helt?”

På samme vis som spørgsmålet om slangen er en skurk eller en helt, kan man atter spørge, om formålet med æblespiseforbuddet er godt eller ondt?

I Edens have taler slangen med Eva. På en måde kan man sige, at denne samtale viser, hvordan en enevældig tankegang kan støde sammen med en moderne.

Den enevældige styreform kan anskueliggøres med et citat, der tilskrives den franske konge Ludvig den 14.. Citatet lyder: ” L'État, c'est moi!oversat ”staten er mig!”.[ii] Den enevældige konge er altså den, der giver alle statens love og regler. Al magt udgår fra ham, og hvis vi læser paragraf 2 i den dansk norske kongelov fra 1665, kan vi se, at kongen ikke er under samfundets love, regler og myndigheder i nogen som helst spørgsmål.[iii] Dette betyder, at love, regler og bestemmelser vel som oftest har givet mening på samme tid, som at den eneste nødvendige mening med lovene har været, at de stammede fra kongen.

I samtalen mellem Eva og slangen optræder forbuddet mod at spise træets frugt som et bud givet af en enevældig konge. Den eneste mening med forbuddet er, at Gud har sagt det. Der er ikke nogen umiddelbar mening, der grunder sig i et eller andet forhold omkring Adams og Evas liv med hinanden eller de andre skabninger i paradis.

På den ene side har vi altså forbuddet mod at spise af træets frugt. Den eneste grund til, at Eva og Adam ikke må det, er som sagt, at Gud har sagt det.

På den anden side er der slangens forklaring. Slangen fortæller, som bekendt, Eva, at formålet med at de ikke må spise af træet, er at de ikke skal lære godt og ondt at kende.

Hvis man lærer godt og ondt at kende, kan man spørge til meningen bag påbud og forbud. Med denne spørgen efter buddenes mening handler man på en på en måde, der fordrer, at der gøres noget ved placeringen af meningen med lovene og reglerne. Bestemmelserne ændrer sig fra, at det er godt nok, at meningen er gemt hos eneherskeren til, at de skal give mening i det liv mennesker lever med hinanden og resten af verdens levende væsener. Det er ikke nok, at Gud eller kongen byder.

Når slangen afslører formålet bagved forbuddet mod at spise af kundskabens træs frugter overfor Eva, så taler slangen måske med stemmer fra Oplysningstiden og moderniteten.  Oplysningstiden for eksempel havde i vid udstrækning det som programerklæring at befri mennesket fra traditionens formynderskab og give det myndighed over sit eget liv.[iv] En myndighed man måske kan få ved at kende godt og ondt og ved at kunne spørge til meningen bag love og regler. En myndighed, der vel også kræver, at man får ret til at kritisere herskerens bestemmelser.

Betragter man historien om slangen, Eva og Adam med det verdenssyn et menneske af i dag har fået fra oplysningstiden, så kan man godt svare lidt utraditionelt på spørgsmålet om, hvem der er skurk, og hvem der er helt i syndefalds beretningen.

Normalt læser man alle historier i bibelen med det fokus, at Gud er helt, og i syndefaldsberetningen er slangen sammen med de to mennesker som regel skurke.

Men måske kan det være omvendt: Måske er slangen en helt fordi den afslører, at formålet med, at Gud har forbudt mennesket at spise af frugten på kundskabens træ er, at Eva og Adam ikke må kende godt og ondt og ikke må spørge efter meningen med Guds forbud. På den måde kan man sige, at slangen forårsager en proces, hvor meningen med love og regler rykkes fra at hvile hos den enevoldige herskergud til at skulle kunne gå i forbindelse med begreber som retfærdighed og fornuft i Adams og Evas verden.

Slangen kan altså godt fylde helterollen ud, og Gud kan også være skurk. Skurk, fordi han holder mennesket tilbage fra kritik af deres samfunds indretning, og fordi Guds forbud ikke giver mening andre steder end i hans egen majestæt. Med til anklagen hører så det skærpende faktum, at Gud krydrer sit forbud med trussel om dødsstraf, skulle mennesket vælge at trodse den almægtiges bestemmelse.

I det foregående forudsættes det, at æbleædeforbuddet er et forsøg på at hindre mennesket i at granske meningen med de love og regler, der gælder for menneskets liv sammen med hinanden og det andet levende, der findes i verden.

Men måske er det anderledes.

Måske kan man læse kapitel 3 i første mosebog på den måde, at Adam og Eva ikke må spise af træet til kundskab om godt og ondt, fordi de skal beskyttes fra at ville finde meningen med de konkrete livsomstændigheder, som intet menneske kan ændre, eller som du og jeg kun yderst besværligt kan gøre noget ved.

Jeg tænker, at man måske kan hævde, at det at finde meningen med livsomstændigheder, der er uforanderlige eller kun er vanskeligt foranderlige, henviser en til sig selv eller en endnu større gåde.

Den jagt på meningen med livsomstændighederne, som ender med at henvise et menneske til sig selv, kan ofte beskrives med de ord, vi henter fra begrebet ”karma”. Ifølge karmalæren i hinduismen vil mennesket høste, hvad det sår, således at et menneske får dårlige tildragelser af onde handlinger og gode oplevelser af gerninger, der er gode.[v]

Når en mand eller en kvinde søger meningen med sine livsomstændigheder i karma læren eller lignende tankegange, tænker jeg, at han eller hun bliver uhjælpeligt henvist på sig selv. Mandens lidelse er uhjælpelig tilbagebetaling for hans egne onde handlinger. Indenfor samme tankegang men omvendt er kvindens held eller lykke belønning for hendes egen godhed.

Det er selvfølgelig også rigtigt, at nogle gange er mit held eller uheld et påviseligt resultat af mine egne handlinger i den ene eller den anden retning. Andre gange er denne angivelige sammenhæng et resultat af religiøse begreber som ”karma” og ”reinkarnation” [vi]. I det første tilfælde må jeg opføre mig som et myndigt menneske og tage det synlige ansvar på mig. I det andet tilfælde idømmer jeg mig selv en kosmisk vrede ved hjælp af nogle helt bestemte religiøse briller.

I min færd for at undersøge meningen med mit livs omstændigheder kan jeg blive henvist til mig selv ved hjælp af læren om karma eller lignende tankemønstre. Jeg kan også blive ført hen til en endnu større gåde på udkig efter meningen med mine omstændigheder.

Måske finder jeg svaret på meningen med mit livs omstændigheder i et af de såkaldte deterministiske tankemønstre. Tankemønstre, som fortæller mig, at alt er styret af årsagslove, der gør, at der kun findes en mulig tilstand for alle ting på et hvilket som helst tidspunkt.[vii] Denne nødvendige udvikling af altings tilstand kan jeg enten tilskrive universets indretning eller en guddommelig magt.[viii]

Uanset hvad er jeg henvist til en stor gåde angående mine omstændigheder. For hvorfor er livet indrettet således, at disse omstændigheder skulle blive mine? Eller hvorfor vil det guddommelige mage mine omstændigheder på denne måde?

Hvad enten jeg i undersøgelsen af mit livs omstændigheder er henvist til mig selv eller til en stor gåde, forekommer det mig, at jeg ikke kan bruge disse to svar til noget konstruktivt. Tingene ender enten i gold selvforherligelse eller i selvfordømmelse på den ene eller den anden måde:

Jeg, det heldige menneske skabt af mine egne gode handlinger. Jeg menneske, der lider ved de kosmiske frugter af, hvad jeg selv har gjort. Eller mig selv som menneskeresultatet af skæbnens eller guddommelige kræfters fordømmelse eller velsignelse.

Enten gør jeg mig selv for høj, eller også gør jeg mig selv for lav.

Hvis det at søge meningen med de uforanderlige omstændigheder i mit liv blot henviser mig til forherligelse eller fordømmelse som resultat af kosmisk afregning eller kosmisk kædereaktion, så er det fornuftigt at lade være med at søge meningen med de faste vilkår i mit liv.[ix] I stedet må jeg anse mit held eller min ulykke som resultat af en verden med masser af lykkelige tilfældigheder og visse smertelige risici.

Hvad så? Er slangen skurk eller helt?

Er det godt eller ondt, at gud bagved æblespiseforbuddet har et ønske om, at mennesket ikke skal lære godt eller ondt at kende?

Slangen er en helt, og Guds ønske om, at mennesket ikke skal lære godt og ondt at kende, er ondt, hvis det skal tjene til, at mennesket ikke skal kunne se meningen med de love og regler der gælder i menneskets egen verden.

Slangen er en skurk, og det at hindre mennesket i at kende godt og ondt er godt, hvis formålet bag æblespiseforbuddet er at hindre mennesket i at spørge bag om de grundlæggende omstædigheder i livet.

Dette fører til, at Gud har flere identiteter i den samme bibelske fortælling. I den såkaldte syndefaldsberetning er han på den ene side en tyrranisk enevældig hersker, hvis bud ikke behøver anden mening, end at de er givet af Gud. På den anden side er Gud en nådig Gud, der i livets uomgængelige vilkår fratager mennesket muligheden for at søge mening i kosmiske forklaringer, der kun virker til menneskets forherligelse eller fordømmelse.

Disse to gudsbilleder bærer jeg altså med mig. Jeg kæmper med dem. Og midt i den kamp lever jeg et liv, så godt som jeg kan, i ansvar og frihed. Jeg er fri fra kosmiske kræfters vrede imod mig. Tillige er jeg uden disse kræfters begunstigelse. I stedet er jeg under et ansvar for at gøre det bedste med de gode muligheder livet tilfældigt byder mig, og jeg har pligt til at få det bedste ud af det, når det grusomme, på blindt strejftog i verden, rammer mig. I det hele taget skal jeg søge, at leve så meningsfuldt, retfærdigt og fornuftigt som overhovedet muligt. Til gavn for mig og mine medskabninger i dialog med Første Mosebogs kapitel 3 og de andre besværlige fortællinger i bibelen.



[i] Bibelen: 1. mosebog kapitel 3 vers 1 - 5
[ii] http://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_monarchy
[iii] http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/kongeloven-1665/
Danmarckes og Norges EenevoldsArffveKonge skal være hereffter og aff alle undersaatterne holdes og agtes for det ypperste og høyeste hoffved her paa Jorden offver alle Menniskelige Lowe, og der ingen anden hoffved og dommere kiender offver sig enten i Geist­lige eller Verdslige Sager uden Gud alleene.
[iv] http://da.wikipedia.org/wiki/Oplysningstiden#Naturretten
[v] http://en.wikipedia.org/wiki/Karma#Hinduism
[vi] Samme som note 5
[vii] http://en.wikipedia.org/wiki/Determinism
[viii] http://en.wikipedia.org/wiki/Theological_determinism
[ix] Måske er det derfor, at både Job og hans venner i Det Gamle Testamentes ”Jobs Bog” bliver irettesat af Gud. De må ikke spørge efter meningen med Jobs lidelse hos Job selv eller hos skaberen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar