Jeg var glad for at læse Jörg Lausters lille skrift om betydningen
af reformationens principper. Lauster taler for, at reformationen ikke sluttede
i 1500 tallet, men at reformationen tværtimod lever videre som en måde at være
kristen på. Kristendommen er jo bundet til kirken. Denne binding til en
institution kan være et problem. For nogle gange er kirken mere optaget af sine
institutionelle behov end at være udtryk for kristendom. Denne kirkelige
optagethed af sin egne institutionelle behov er det babylonske fangenskab, som
reformationsprincippet skal søge at gøre kristendommen fri af.
Mod Lausters forståelse af reformationens princip taler
fejringen af 500 året for Martin Luthers 95 teser i 1517. Jörg Lauster synes at
mene, at fejringen blev for meget lutherbøvsetriumf, hvor man sang
reformatorens salmer, sagde, hvad gamle Martin sagde og ellers spiste
lutherbolcher og drak lutherøl. Men man udlod at tænke over reformationens
principper, og hvordan de kan udleves i dag. Lauster taler for, at det at være
en kristen, som er inspireret af reformationens principper, er at være
opmærksom på to ting.
For det første er det at være en reformatorisk indstillet
kristen at være opmærksom på, hvad kristendommen har at sige ind i verden. For
det andet er det at være opmærksom på den udvikling, verden har været igennem
de sidste par hundrede år. På den måde undgår vi som kristne bare at gentage
Luther. At vedkende sig arven efter Luther er at leve efter reformationens
godtord, om at kirken altid bør reformere sig selv. Det betyder, ifølge
Lauster, netop at kirken med tidens sprog og indsigter skal tænke over, hvad
kristendommen kan give verden.
I forlængelse heraf har Jörg Lauster en meget alvorlig og
relevant kritik, som jeg tænker, også slår hårdt mod Den Danske Folkekirke. Han
skriver for eksempel: ”Medlemstal er én ting. Kristendommens åndelige trøst en
anden. Det er ikke de stabile medlemstal, der er vigtige, men kristendommens
budskab.” Videre hedder det: ”Tit virker det faktisk, som om Den Evangeliske
Kirke kun beskæftiger sig med sig selv og sine strukturer i en evindelig
rundkredsdebat, der bare kører i ring.” Her citerer jeg fra Evig Protest side
62.
Et sted i bogen sparker min indre barthianer til indersiden
af min hjerne i protest. Det er på side 86, hvor Jörg Lauster skriver: ”Vestens
demokratiske stater realiserer idealerne om kristen næstekærlighed og
solidaritet.” Øh! Gør de virkeligt det? Her i Danmark har den moderne
demokratiske stat for eksempel indført en førtidspensionsreform, der har påført
alvorligt syge mennesker masser af lidelser, der ikke just virker som noget,
der rimer på legenden om den barmhjertige samaritaner eller Bjergprædikenen.
Jeg kan ikke lade være med at synes, at den gode Lauster og alle os andre burde
reservere den fulde realisation af den kristne næstekærlighed til Frelseren
selv. Jeg kan ikke lade være med at have den opfattelse, at jeg personligt og
via politisk engagement i samfundet kun kan nå et stykke vej hen imod det at
realisere kristen næstekærlighed og solidaritet. Men derfor er det
selvfølgeligt vigtigt, at man forsøger at gå det stykke vej.
Men denne indvending skal ikke stå i vejen for den
opfattelse, at jeg synes Evig Protest er en god og vigtig bog. Den kan måske
bruges i studiekredse om reformationens grundindsigter. Før øvrigt er bogen
rigtigt fint oversat af Sanne Thøisen.
Jörg Lauster er født i 1966.
Han er professor i teologi ved
Ludwig-Maximilian Universität
i München.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar