Karl Barth var en schweizisk teolog, der levede fra 1886 til
1968. Han var en af de største teologer indenfor den såkaldte
dialektiske teologi, der voksede frem efter første verdenskrig.
|
Karl Barth var ikke fundamentalist. Bibelen var for Karl Barth en bog skrevet af mennesker på menneskelivets vilkår. Derfor anerkendte Karl Barth kritisk bibellæsning.
Bibelen var på samme tid, for Barth, ord om Guds ord, Jesus Kristus. Karl Barth anerkendte, som sagt, kritisk bibellæsning; Men han gjorde det kun til en vis grænse. Barth gjorde brug af de historisk kritiske metoder i sin eksegese, men han afviste bibelkritikken som en metode til at fastslå, hvad det historiske Israel var eller, hvem den historiske Jesus var. Han mente, at man lagde en for nutidig forståelsesramme ned over bibelen, hvis man forsøgte at rekonstruere en eller anden faktuel historisk begivenhedsrække.
Hvis der er noget i den kristne tro,
som er vigtigere end andet, så er dette noget udvalgt af nogen, og skaber dette
ikke inden for kristendommen et magthierarki, som vel fundamentalt set er
protestantismen fremmed, kunne man spørge.
Den næste svaghed, jeg vil beskrive ved Karl Barths bibelsyn, indeholder to trin.
Første trin: Det forekommer mig, at Karl Barths kernepunkter inden for kristendommen er Jesu fødsel af en jomfru, Jesu opstandelse, skabelsesbegivenheden på en eller anden måde og måske, men her er jeg på lidt mere usikker grund, syndefaldsbegivenheden og nok også andre begivenheder eller nedslagspunkter i de bibelske fortællinger.
Andet trin: Ydermere forekommer det mig, at det narrative er meget vigtigt i bibelen. Gammel Testamente er på lange stræk fortællinger om Israel. Det Nye Testamente begynder med fire fortællinger om Jesus af Nazareth.
Hvis jeg har ret i, at det bibelske i stor udstrækning trækker på det narrative, hvordan kan man så udvælge sig nogle nedslag, som så er de vigtigste? Bryder man ikke så med det narrative lange stræk?
Når jeg vejer de gode sider op imod de dårlige sider ved Barths bibelsyn eller ved hans syn på bibelkritikken, har jeg et overordnet positivt syn på Karl Barths måde at læse bibelen på.
Alle engagerede bibelbrugere vælger
vel noget ud, som er vigtigere end andet i de bibelske beretninger og i kristendommen.
Den næste svaghed, jeg vil beskrive ved Karl Barths bibelsyn, indeholder to trin.
Første trin: Det forekommer mig, at Karl Barths kernepunkter inden for kristendommen er Jesu fødsel af en jomfru, Jesu opstandelse, skabelsesbegivenheden på en eller anden måde og måske, men her er jeg på lidt mere usikker grund, syndefaldsbegivenheden og nok også andre begivenheder eller nedslagspunkter i de bibelske fortællinger.
Andet trin: Ydermere forekommer det mig, at det narrative er meget vigtigt i bibelen. Gammel Testamente er på lange stræk fortællinger om Israel. Det Nye Testamente begynder med fire fortællinger om Jesus af Nazareth.
Hvis jeg har ret i, at det bibelske i stor udstrækning trækker på det narrative, hvordan kan man så udvælge sig nogle nedslag, som så er de vigtigste? Bryder man ikke så med det narrative lange stræk?
Når jeg vejer de gode sider op imod de dårlige sider ved Barths bibelsyn eller ved hans syn på bibelkritikken, har jeg et overordnet positivt syn på Karl Barths måde at læse bibelen på.
Måske kan man sige, at det handler om
at lægge sin kerne åbent frem, så den kan kritiseres.
Dernæst er det vel vigtigt, at ingen
institutioner vedtager grænser for, hvad bibelkritikken må beskæftige sig med,
for således afskærer teologien sig fra potentiel ny viden.
Endelig er det vel vigtigt, at man går
ind i en kirkelig tradition, som også har udvalgt noget i bibelen som ikke
vigtig og andet som ikke så vigtig. Den kirkelige tradition giver, på trods af
bibelens narrativitet, så at sige en kerne, som selvfølgelig hele tiden er til
debat for, at det ikke bliver den menneskelige kirke, som definerer budskabet
men omvendt sådan, at budskabet definerer den menneskelige kirke. Men altså;
som forkynder og bibelfortolker går man ind i en kirkelig tradition, der
definerer, hvad der vigtigt og ikke vigtigt i bibelen. Sådan er det vel også
inden for protestantisk teologi og indenfor folkekirkelig teologi.
For mig personligt er det vigtigt, at
Jesus er opstået fra de døde, sådan at den døde Jesus var et lig som blev
forvandlet til et opstandelseslegeme, og at dette skete som en ægte historisk
begivenhed, der ikke nødvendigvis er faktuelt korrekt beskrevet af de fire
evangelier, men som alligevel skete i den virkelighed, jeg lever i.
For mig er fødselsberetningerne også
vigtige, da de for mig forkynder, at Gud blev menneske midt i alt mulig lidelse
og armod. Således, at Gud virkelig er kommet ned til sin verden, som også er
min verden.
Jeg tror, Jesus blev undfanget
af Helligånden og født af Jomfru Maria, men i hvert fald nogle af de
forskellige tidsmarkører, som findes i disse beretninger er tydeligvist
forkerte.
Jeg tror, Gud har skabt verden eller
virkeligheden et eller andet sted før alt det, den moderne videnskab kan se,
men de bibelske beretninger har tydeligvist ikke noget af gøre med den
overordnede kosmiske skabelsesbegivenhed.
Jeg tror, Gud skaber verden lige nu i
min virkelighed og i din virkelighed.
Dette er noget af min kerne, min
kerygma, som jeg prædiker og forkynder efter.
For mig som forkynder er Karl Barths
bibelsyn grundlæggende rigtigt og dermed vigtigt.
Det er vigtigt for mig, at sige at
bibelen er beretninger om Guds Ord i Jesus Kristus.
Men bibelen er ikke bare det.
Bibelen er på samme tid blevet til på
sine egne tiders vilkår, så at de tekster, der hentyder til sex mellem
mennesker af samme køn, er blevet til i en anden virkelighed end vores og
således ikke forpligtiger os i vort syn på homoseksuelle. Bibelen er blevet til
på sin egen tiders vilkår, og det gælder også med hensyn til vor afskårethed
fra den virkelighed, der forårsagede de bibelsteder, der beskriver kvindens
stilling i samfundet som lavere end mandens.
Men med hovedtrækkene fra Karl Barths
bibelsyn kan vi skille det ud fra bibelen, som er vigtig for vores kristendom,
samtidig med, at vi kan identificere det, som hænger uhjælpeligt fast i de døde
virkeligheder, som gjaldt på forskellige bibelske tider.
Isenheimeralterets opstandelsesbillede |
Dette blog indlæg er blevet til som et resultat af en læsning af:
George Hunsingers artikel: POST-CRITICAL SCRIPTURAL INTERPRETATION: RUDOLF SMEND ON KARL BARTH i bogen af George Hunsinger: EVANGELICAL CATHOLIC AND REFORMED DOCTRINAL ESSAYS ON BARTH AND RELATED THEMES udgivet på Wm. B. Eerdmans Publishing Co.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar